Korean Med Educ Rev > Volume 27(1); 2025 > Article |
|
Conflict of interest
이 연구에 영향을 미칠 수 있는 기관이나 이해당사자로부터 재정적, 인적 자원을 포함한 일체의 지원을 받은 바 없으며, 연구윤리와 관련된 제반 이해상충이 없음을 선언한다.
Authors’ contribution
연구설계: 윤보영, 이윤석, 이종태, 최익선; 자료수집: 윤보영, 이윤석, 권세정; 자료분석: 윤보영, 이윤석, 최익선; 논문작성: 윤보영, 이윤석, 권세정, 최익선; 논문검토: 이종태
Acknowledgments
2014년부터 함께 연구개발을 하며 새로운 길을 걸어온 세타랩 박기남 대표, 실습교육에 헌신적인 인제의대 임상실습 담당교수님들과 u-포트폴리오를 사용하면서 임상실습과정을 보낸 졸업생과 학생들에게 감사한다. 개발 초기의 불편한 u-포트폴리오를 사용하면서 주신 값진 피드백을 바탕으로 개선을 거듭하여 현재의 u-포트폴리오가 만들어질 수 있었다.
본 논문의 문헌고찰 단원은 제2저자의 2016년 박사논문의 내용을 포함하고 있다.
본 연구는 제4저자의 이전 소속기관인 미국 조지아대학(University of Georgia)의 연구위원회 승인을 받아 해당 기간에 이루어졌다.
Purposes | Target end users | Key components | Description |
---|---|---|---|
Learning | Learners | Quality of student reflection [12,14,15] | Promoting high-quality student reflection for improving learning |
Postgraduate (continuous) Learning [11,13,20-22] | Supporting long-term use and access for continuous learning and job application process | ||
Access control for an e-portfolio’s artifacts [23-25] | Providing students the authority to decide which artifacts to publish or keep private | ||
Consideration of target audiences [14] | Differentiating the content and structure of an e-portfolio according to the potential target audiences | ||
Assessment | Learners, instructors, institutions | Reliability and validity [26-28] | Evaluating student artifacts with clear and valid criteria |
Clear guidelines for assessment [14,29,30] | Providing a clear layout, specific writing guidelines, and good examples | ||
Timely and informative feedback [9,11,31,32] | Facilitating timely and informative feedback cycles for formative assessment and learning | ||
Showcase | Learners, job applicants, professionals | Multiple versions of e-portfolios [11,12,23,33,34] | Supporting the creation and maintenance of multiple versions of e-portfolios based on their intended use or audience |
Alignment with needs of job markets [18] | Promoting continued use from learning to job application |
Adapted from Lee Y. Design and implementation of a multipurpose e-portfolio for clinical clerkship in a Korean medical school environment [dissertation]. Athens (GA): University of Georgia; 2016 [cited 2024 Dec 5]. Available from: https://getd.libs.uga.edu/pdfs/lee_younseok_201612_phd.pdf [15].
Bo Young Yoon
https://orcid.org/0000-0002-9635-4799
Younseok Lee
https://orcid.org/0009-0006-1635-2686
Sejung Kwon
https://orcid.org/0000-0001-9307-0603
Ikseon Choi
https://orcid.org/0000-0001-8005-1649
Jong-Tae Lee
https://orcid.org/0000-0002-6132-897X